Publisher Knight Replies: John S. Knight, a lead-
ing figure in American journalism, publisher of
5 major newspapers (Clhicago Daily News, Detroit
Free Press, Miami Herald, Akron Beacon-Journal,
Charloite Observer), part owner of several TV-
radio stations (WKAR-TV & WKAR, Akron;
WCKT, Miami), past pres. of American Society
of Newspaper Editors, replies rather trench-
antly to NBC chairman Robert W. Sarnoff’s re-
cent charges that the newspapers, hurting bhadly
as an advertising medium while TV continues to
do quite well, are deliberately derogating TV
(Vol. 14:25).

Whether you agree with what he writes, like
it or not, Jack Knight’s July 13 signed editorial,
out of the scores published since young Sarnoff’s
provocative address at Syracuse (for text, see
our Special Supplement of June 21), merits atten-
tion in our opinion because it’s the most cogent
and least emotional exposition yet of the other
side’s viewpoint. He writes:

“Speaking as one editor, I can assure Mr. Sarnoff
that there is no conspiracy on our staff either to overplay
the investigative difficulties which must inevitably plague
a government-licensed medium, or to give TV the muddy
end of the stick in our program reviews.

“Investigations are news whether they concern TV
networks, Sherman Adams or the Government’s anti-trust
actions against the Kansas City Star.

“The TV editor, who watches more shows than I
would care to, is a man of his own mind. He praises or

16 -

criticizes according to what he scees. No one tells him
what to write.

“Sometimes, when wearing the publisher’s hat, 1 am
appalled at the amount of space we give to TV in pro-
gram listings and general comment. And all of it for
free [sic!] even though the TV stations seldom mention
our newspaper unless we get sued for libel.

“Now when Mr. Sarnoff mentions that newspapers
are taking a calculated aim at TV in termns of its effective-
ness as a sales tool, he is dead right.

“Newspapers, as the basic medium, certainly are
fighting for the major portion of the advertiser’s dollar.

“To do this, they not only sell the worth of newspapers
but also present facts and figures debunking the more
fantastic coverage claims of TV’s statistics jugglers,

“But that’s competition, Bob, not a conspiracy.

“TV should be eternally grateful that it merits so
much attention from the newspapers.”

“John Crosby, recalling the days when radio wasn’t
considered worthy of criticism, says that if TV gets any
blander, Mr. Sarnoff won’t have to complain about rough
treatment, but about no treatment at all.

“Svlvester (Pat) Weaver, who was chairman of the
NBC before Sarnoff’s elevation to that post, predicts: ‘The
television set will become like a jukebox in the corner of
the room, to keep the kids quiet.

“In exaggerated form, Pat Weaver is saying that TV
is failing to fulfill its role in a demoecratic society.

“Most Americans don’t take TV that seriously and
I'm one of them. I like TV and I like Bob Sarnoff.

“But if he really thinks that newspapers are de-
liberately ‘derogating TV’ he should listen to what his
own boys tell the advertisers about newspapers.”

USIA Foreign TV Report: Quarterly analysis of
foreign TV developments, released by U. S. In-
formation Agency, concludes that growth has ex-
ceeded expectations—with total sets-in-use reach-
ing 20,184,300 as of June 30, expected to hit 25,-
000,000 by year’s end. Report covers all nations
except U. S., Canada and U. S. Armed Forces sta-
tions abroad.

USIA reports 560 foreign TV stations operat-
ing (vs. 503 as of April 1, 1958), 161 more planned
by year’s end, broken down as follows: Western
Kurope, 350 operating, 36 planned; Latin Amer-
ica, 66 & 44 ; Near East, So. Asia & Africa, 7 & 10;
Far East, 35 & 31; Communist bloc, 102 & 40.

The 25-pp. report, available from USIA at 1776
Pennsylvania Ave. NW, Washington, gives ' country-by-
country breakdown of TV activity during 1958 second
quarter, is based on official & unofficial sources and esti-
mates. It cautions, properly, that sources vary greatly in
reliability—particularly in Communist bloc.

Our own new Foreign TV Directory, carried regularly
i1t our semi-annual TV Factbook, is in process of revision
in preparation for publication in our Fall-Winter issue.
Because of some difference in sources and in. evaluation of
reliability, our information varies from USIA’s in some
cases—Dbut there’s fairly close correlation on basic figures.

'W_e go into considerable more detail—covering location of
each station, name of licensce, technical standards, chan-
nel, power, date station started, commercial or non-com-
mercial operation, etc. (see pp. 285-293, Spring-Sumnier
TV Factbook). Following is USIA’s compilation of num-
ber of stations on air and sets-in-use as of June 30, 1958:

country Stations Sets Country Stations Sets

Western Europe Uruguay ... 1 4,500
Austria . ... 10 40,000 | Venezuela ____. 10 200.000
g%lngrlnu;?k = . g :13(5)8888 Near East, South Asia & Africa
Finland . ... 5 8.000 1 15,000
France ... ... 24 800,000 1 1.000
West Germany 81 1,666,400 1. 3.000
{‘taly o 167 881,000 % 5-5}88
uxembourg ... 1 1,600 ;
Monaco .. ... 1 10,000 | Turkey ... 1 500
Netherlands ... 35 338,100 Far East
Nomwar o b TR0 auseaia D6 amom
Spain 1 20.000 Hong Kong _.. iJiene 2,500
Sweden - 4 150,000 Japan ... ... - 23 1.452.200
Switzerland . 7 39700 [ Korea (So.) .. 1 2.700
United K'dom 25 9,000,000 | rnillppines — 1 18.000
Yugoslavia ... 2 4,500 2yl ~——s B 20.000

Latin America Communist Bloc

; Bulgaria _. 1 ' 500
gxr-ggi}tm_a 7 %— },ggggg Czechoslovakia 4 250,000
Colombia ... . 8 140,000 ﬁ Germany ... 9 200.000
Cuba _. . . . 20 315000 , pUDERLY .. . 1 8.000
Dominican Rep. 3 7.500 Ro and T 6 31.000
El Salvador .. 1 7000 Fumania .. 71 12,000
Guatemala ... 2 11,000 | SSR .. 79 2.500,000
Mexico ... 11 375.000 o Ty —
Nicaragua ... 1 2,000 | TOTAL _._._ 560 20,184,300

, *?ﬂ’ air. ¥*Closcd-circuit cable system; not included in station
otal.

Yeteran broadeaster Benedict Gimbel Jr., gen. mgr. of
Gimbel Bros. pioneer radio WIP, Philadelphia (5-kw, 610-
ke) heads local group of business men, including other
staff executives, purchasing WIP with WIP-FM, will con-
tinue as mgr. His family’s dept. store gets around
$2.500.000 in deal, which sets at rest reports station was
being sold to Todd Storz, et al (Vol. 14:23),

TV-radio techniques are taught in 85 colleges and uni-
versities according to new Directory of College Courses in
Radio & TV, 1957-58, available free from author Gertrude
G. Broderick, TV-radio specialist, Office of Education,
Dept. of Health, Education & Welfare, Washington.

www americanradiohistorv com



